Σάββατο, 27 Ιουνίου 2015

Φανέλα ή παραχάραξη ιστορίας


Η φανέλα του FC Barcelona τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί μεγάλα βασανιστήρια. Αρχικά, φιλοξένησε χορηγό στην εμπρός όψη της το 2011 (Qatar Foundation) για πρώτη φορά στην ιστορία του club (η πρότερη παρουσία της UNICEF ήταν αποδεκτή και τιμητική, αν και δεν αποκλείεται να προήλαυνε το έδαφος). Εν συνεχεία το "κοινωφελές" ίδρυμα της συζύγου του βασιλιά του Qatar, αντικαταστάθηκε αιφνιδιαστικά από την αεροπορική εταιρεία της ομώνυμης χώρας (Qatar Airways), σε μια κίνηση για την οποία καμία απολύτως ενημέρωση δεν προηγήθηκε. Χορηγός τοποθετήθηκε και στο μανίκι (στις εγχώριες διοργανώσεις προϋπήρχε το Kαταλανικό δίκτυο TV3) ακόμη και στην εσωτερική πλευρά της φανέλας.

Τα χτυπήματα ήταν απανωτά και το τελειωτικό ήρθε πριν από λίγες ημέρες, όταν ο σύλλογος παρουσίασε με κάθε επισημότητα την φανέλα της επόμενης αγωνιστικής περιόδου (2015-16). Αυτή την φορά το σοκ δεν προκλήθηκε από κάποιον νέο χορηγό, αλλά από το ίδιο το σχέδιο. Οι κάθετες ρίγες που χρησιμοποιούνταν αδιάλειπτα για 115 χρόνια, εξαφανίστηκαν και έδωσαν τη θέση τους σε ρίγες με οριζόντιο προσανατολισμό. H λογική τερματίστηκε.

Πολλοί αντέδρασαν. Άλλοι, σαφώς λιγότεροι αλλά πάντως σε καμία περίπτωση αμελητέοι - ούτε και παράλογοι, μίλησαν για υπερβολικές αντιδράσεις από ρομαντικούς οπαδούς, θυμίζοντας ότι ο σύλλογος χρησιμοποίησε στο παρελθόν άσπρο και μαύρο χρώμα για το σορτς, κτλ. Έχοντας επικρίνει ανοιχτά αυτή την (κατά την γνώμη μου) νέα παραχάραξη της ιστορίας του club, είναι η ώρα να καταθέσω τα επιχειρήματα μου.

Στην ιδρυτική διακήρυξη του συλλόγου, στο φύλλο της 13ης Δεκέμβρη του 1899 της εφημερίδας Los Deportes, υπάρχει μια φράση που προσδιορίζει ξεκάθαρα το σχέδιο της φανέλας : "perpendiculares rayas" δηλαδή "κάθετες ρίγες". Ακόμη και στο σήμα του FC Barcelona οι ρίγες είναι κάθετες και παρότι κάποια άλλα τμήματα είχαν στο παρελθόν εμφανιστεί με οριζόντιες ρίγες, το ποδοσφαιρικό τμήμα δεν το είχε πράξει ποτέ.

Πόσο εύκολα λοιπόν μπορεί οποιαδήποτε διοίκηση να προσπεράσει τον ίδιο το σύλλογο που θεωρητικά υπηρετεί, αλλοιώνοντας ένα από τα τελευταία εναπομείναντα σήματα κατατεθέντα της Μπάρσα; Πολύ εύκολα, όταν μιλάμε για τον Josep Maria Bartomeu, τον απελθόντα πλέον αλλά και προ-υποψήφιο πρόεδρο που ανέλαβε την διοίκηση όταν αποχώρησε το alter ego του, ο Sandro Rosell.

Σε μία σύσκεψη που έλαβε χώρα κάτω από πρωτοφανή μυστικότητα την 1η Δεκέμβρη του 2014, όπου συμμετείχε ο ίδιος μαζί με στελέχη της Nike, (το αποκαλύπτει ο Lucas Resende στο G14) του παρουσιάστηκαν οι προτάσεις της αμερικανικής πολυεθνικής με έδρα το Oregon, για το σχέδιο της φανέλας της αγωνιστικής περιόδου 2015-16.  Ήταν λοιπόν ο ίδιος ο Bartomeu που σε συνεργασία με το τμήμα marketing του συλλόγου, επέλεξαν το σχέδιο με τις οριζόντιες ρίγες.

Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: Το FC Barcelona πρέπει να πουλάει περισσότερες φανέλες από οποιοδήποτε άλλο club στον κόσμο. Το νέο σχέδιο μετά τις επιμελώς "ατημέλητες" διαρροές που ακολούθησαν από τα ΜΜΕ, μετά από εκείνη την σύσκεψη, έγινε δεκτό με ενθουσιασμό σε μεγάλες αγορές κυρίως εκτός Ευρώπης. Κάτι που προφανώς αρκούσε στον Bartomeu και το τμήμα του marketing, που είχε φροντίσει στο μεταξύ να μην φορεθεί καθόλου από τον Σεπτέμβρη του 2014 η θεωρητικά 3η εμφάνιση του club για την περίοδο 2014-15, στα χρώματα της senyera. Κι' αυτό τυχαίο μάλλον...

Η ξεδιαντροπιά ολοκληρώθηκε όταν στον Τύπο (La Sexta) διέρρευσε πρόταση της Nike προς την Llagostera, (που σε αντίθεση με την FC Barcelona χρησιμοποιεί παραδοσιακά οριζόντιες ρίγες) σύμφωνα με την οποία προέτρεπε τους υπεύθυνους του μικρού Καταλανικού συλλόγου να αλλάξουν τον σχεδιασμό της φανέλας τους, για να μη μοιάζει με εκείνη της Μπάρσα! Μια αθλιότητα που -προς τιμήν της Llagostera- δεν έγινε αποδεκτή.

Για όλα τα προαναφερθέντα, είναι αδύνατο να γίνει αποδεκτή στην αισθητική του παραδοσιακού cule, η εμφάνιση που θα φορά η πρωταθλήτρια Ισπανίας και Ευρώπης τη νέα αγωνιστική περίοδο. Όσοι διαχειρίζονται τις τύχες αυτού του συλλόγου οφείλουν να διαφυλάττουν ορισμένες αξίες. Αν δεν είναι ικανοί να το πράττουν, ας μη ξεστομίζουν τη φράση "Mes Que Un Club". Γιατί τους ξεπερνά αβίαστα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου