Για την Manchester United, τον πιο επιτυχημένο αγγλικό
σύλλογο βάση τίτλων την τελευταία 15ετία, η περσινή αγωνιστική περίοδος, πρώτη της
μετά Ferguson εποχής, ήταν εφιαλτική. Η πρώτη
ορατή επίπτωση είναι η απουσία της φέτος, μετά από πολλά χρόνια, από τις
ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Εν μέσω λοιπόν της μεγαλύτερης αγωνιστικής της κρίσης
την τελευταία ίσως 20ετία, πέτυχε την σημαντικότερη οικονομική συμφωνία στα χρονικά
του ποδοσφαίρου.
Όπως λοιπόν ανακοινώθηκε στις
αρχές της εβδομάδας, η εταιρεία που θα αναλάβει την αθλητική της ένδυση από την
περίοδο 2015-16, θα είναι η adidas. Ο γερμανικός κολοσσός θα αντικαταστήσει την αμερικανική Nike, που ντύνει τον αγγλικό σύλλογο
από το 2002. Το ποσό που θα καρπώνεται η
United από το δεκαετές συμβόλαιο
με την adidas, θα αγγίζει τα 96.000.000€ ετησίως. Το νούμερο είναι τρομακτικό και
συγκρίνοντας το, με τις αντίστοιχες απολαβές των υπόλοιπων κορυφαίων ευρωπαϊκών
club, γίνεται ακόμη πιο εντυπωσιακό.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το
υψηλότερο ποσό που πληρώνει η Nike σε ευρωπαϊκό σύλλογο την ώρα που γράφονται αυτές οι
γραμμές, είναι τα (σχεδόν) 30.000.000€ που καρπώνεται ετησίως η Barcelona. Ρεάλ Μαδρίτης και Chelsea που βρίσκονται ήδη στο άρμα της adidas, εισπράττουν 40 και 38.000.000€
αντίστοιχα, ο τρίτος παίκτης στις εταιρείες ένδυσης, η γερμανική Puma πληρώνει 38.000.000€
το χρόνο στην Arsenal και η αμερικανική Warrior άλλα 31.000.000€ στην Liverpool.
Στον πίνακα που ακολουθεί, παρουσιάζονται τα 10 πιο ακριβά συμβόλαια συλλόγων
με αθλητικές εταιρείες ένδυσης.[τα στοιχεία έχουν αντληθεί από το FORBES]
Εύκολα λοιπόν διαπιστώνει κανείς, ότι
πλέον μιλάμε για νέα δεδομένα στον χώρο των χορηγιών. Οι σύλλογοι που πρέπει να
βρίσκονται στην μεγαλύτερη αμηχανία, είναι οι δυο κολοσσοί της Ιβηρικής. Ρεάλ Μαδρίτης και Barcelona, που έχουν σύμφωνα με την
πιο πρόσφατη έρευνα του Forbes, την μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία παγκοσμίως (2,5 δις € οι μαδριλένοι και 2,2
δις € οι καταλανοί) δεν εξαργυρώνουν την
πρωτιά τους σε χορηγικό επίπεδο.
Η Manchester United μάλιστα, τις ξεπερνά
μακράν και σε σχέση με την εταιρεία που διαφημίζει στη φανέλα της. Για την επόμενη
εξαετία θα εισπράττει ετησίως 70.000.000€ από την αμερικανική Chevrolet, την ώρα που η Ρεάλ Μαδρίτης καρπώνεται
μόλις 30.000.000€ από την Fly
Emirates.
Η Barcelona, ο σύλλογος που για περισσότερα
από 100 χρόνια διατήρησε καθαρή από χορηγούς, την φανέλα του, αποκτώντας (θεωρητικά)
τακτικό πλεονέκτημα σε οποιαδήποτε οικονομική συμφωνία, έφτασε στο θλιβερό σημείο
να διαφημίζει την Qatar Airways (μετά την αντικατάσταση
του Foundation) αντί 32.000.000€. Οι παράλληλες
συμφωνίες της με την Intel και εσχάτως με την Beko, μαρτυρούν την αποτυχία στο επίπεδο της διαχείρισης
και εκμετάλλευσης της εμπορικής της εικόνας, από μια διοίκηση που μάλιστα διαφημίστηκε
ως "μανούλα" στον συγκεκριμένο τομέα.
Ακόμη και η συμφωνία με την Nike, είναι τουλάχιστον προβληματική. H εταιρεία από το Oregon με την οποία η Barca συνεργάζεται αδιάλειπτα
από την περίοδο 1998-99, διαφημίζεται εδώ και χρόνια στο ένα πέταλο του Camp Nou και εισπράττει και το 50% των ετήσιων
εσόδων από το FC Botiga (την επίσημη μπουτίκ
του συλλόγου δηλαδή). Αυτό λέγεται κάκιστη εκμετάλλευση του brand name του συλλόγου ή για
τους πιο ρομαντικούς (οι οποίοι βέβαια πιθανότατα δεν θα διαβάζουν αυτές τις
γραμμές) και τιμωρία για την απομάκρυνση από τις παραδοσιακές αρχές του.
Για
τη Manchester United όμως, η
πρόσληψη του Luis Van Gaal
στο πόστο του προπονητή - manager, σε συνδυασμό με τις
ισχυρότατες εμπορικές της συμφωνίες που τίθενται πλέον σε ισχύ, σχεδόν διασφαλίζουν
ότι η μετάβαση στη νέα εποχή, δεν θα αργήσει να πραγματοποιηθεί. Όσο και να αντιπαθούν
οι φίλοι της, την οικογένεια Glazers, σε επίπεδο οικονομικών
συμφωνιών και εκμετάλλευσης της εικόνας, κανένας σύλλογος δεν μπορεί να σταθεί
δίπλα της. Και στο σύγχρονο ποδόσφαιρο, αυτό αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο των
αγωνιστικών διακρίσεων. Όσο αποκρουστικό κι αν ακούγετε για τους ρομαντικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου