24 χρόνια μετά τη σεζόν (1998) που η Barça φόρεσε για πρώτη φορά φανέλα της Nike, η διοίκηση των blaugrana σκέφτεται σε σοβαρή βάση να αλλάξει προμηθευτή αθλητικού υλικού. Και υπάρχουν λόγοι που οδήγησαν εδώ.
Το υπάρχον δεκαετές συμβόλαιο με τον αμερικανικό κολοσσό βρίσκεται σε ισχύ από το 2018 και υπολογίζεται πως αποφέρει στο καμάρι της Καταλωνίας περίπου 100€M ετησίως. Ωστόσο οι όροι του δεν κρίνονται ως ισομερώς επωφελείς για τις δυο πλευρές.
Μία έρευνα της UEFA το 2023 παρουσίασε τη Barça ως τον σύλλογο με τις περισσότερες πωλήσεις φανελών παγκοσμίως στο ποδόσφαιρο. Την ίδια στιγμή η Nike μέσω ενός ετήσιου bonus που της προσφέρει, διατηρεί το δικαίωμα να κατασκευάζει ποικιλόμορφο υλικό με το σήμα και τα χρώματα της ομάδας, τα έσοδα του οποίου καρπώνεται αποκλειστικά η ίδια.
Και αυτό δεν ενθουσιάζει τη διοίκηση του club, η οποία το 2020 έγινε και αποδέκτης πολλαπλών παραπόνων για την ποιότητα των υλικών της φανέλας.
Ο πρόεδρος Laporta είναι υπέρμαχος της ιδέας μιας μετάβασης σε εταιρεία του ίδιου του συλλόγου, η οποία θα αναλάβει την παραγωγή όλου του αθλητικού υλικού. Ένα σχέδιο ρομαντικό και αρκούντως τολμηρό ταυτόχρονα, καθώς δεν είναι απλή διαδικασία ο διαμοιρασμός στην παγκόσμια αγορά από έναν σύλλογο, σε σχέση με την κραταιά Nike που έχει το know how και το απαραίτητο δίκτυο διανομής.
Το θετικό είναι πως η εταιρεία αυτή υπάρχει ήδη από το 2018, ανήκει στην Barça, λέγεται BLM (Barcelona Licensing Merchandising) και φτιάχνει ποιοτικά προϊόντα (το αναφέρω από προσωπική εμπειρία αγοράς και χρήσης).
Η BLM μάλιστα σύμφωνα με τον ετήσιο οικονομικό απολογισμό του συλλόγου, είναι η 4η πιο επικερδής πηγή εσόδων του, αποφέροντας μόνο τη σεζόν 2022-23 περισσότερα από 100€M ακαθάριστα έσοδα.
Το βασικό πρόβλημα έγκειται στη δυνατότητα παραγωγής και διαμοιρασμού (όπως ανέφερα και πιο πάνω), καθώς είναι δεδομένο πως εκεί θα υπάρχει υστέρηση σε σχέση με τον κολοσσό από το Oregon.
Το σχετικό πείραμα εφαρμόστηκε σχετικά πρόσφατα (όχι με τεράστια επιτυχία) από την Napoli (EA7+ τοπική βιοτεχνία της Νάπολη) και παλαιότερα από τη Roma που για μία σεζόν (2013-14) σχεδίασε και κατασκεύασε μόνη της τη φανέλα της.
Ένα ακόμη ζήτημα, είναι πως η Barça έχει συμβόλαιο με τη Nike για ακόμη 4 χρόνια, και πιθανή ρήξη θα επιφέρει πρόστιμο - μαμούθ σε μια εποχή που στη Βαρκελώνη δεν έχουν μαντήλι να κλάψουν.
Εδώ ακριβώς υπεισέρχεται η εναλλακτική μιας άλλης εταιρείας κολοσσού, (μια πρόταση που έχει ισχυρά ερείσματα και στο ΔΣ του FCB) με επικρατέστερη την γερμανική Puma, καθώς θα μπορούσε να καλύψει οικονομικά το πρόστιμο που θα προέκυπτε από το διαζύγιο της Barça με την Nike.
O Laporta θα ήθελε να γιορτάσει ο σύλλογος την 125ετία του FC Barcelona με μια φανέλα παραγωγής του ίδιου του club, ωστόσο κάθε επιλογή φαίνεται πως θα μεταφερθεί για τη μεθεπόμενη σεζόν.
Μέχρι τα τέλη Μαρτίου πάντως, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να έχουμε οριστική απόφαση.
Η προσωπική μου άποψη (αυτό δηλαδή που οι περισσότεροι αποφεύγουν να καταθέσουν όταν καλούνται να γράψουν πέντε γραμμές) είναι πως η Barça πρέπει να χωρίσει τους δρόμους της με μια εταιρεία που κοντεύει να κάνει τον σύλλογο παρακλάδι της.
Για τη σχέση της Barça με τη Nike, είχα αρθρογραφήσει παλαιότερα, το 2013, σε ένα κείμενο 10.000 λέξεων το οποίο θα παραθέσω στα σχόλια κάτω από αυτό το άρθρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου