01 Μαρτίου 2012

Bayern Munich: Πιάσε με, αν μπορείς..


Μετά την έρευνα που αφορούσε στην προβληματική οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται η Inter και η Manchester United, αλλά και την παρουσίαση του οικονομικού μοντέλου που εφαρμόζει η Porto, οι balacticos επιχειρούν τώρα να ρίξουν μια διεισδυτική ματιά στο οικονομικό γίγνεσθαι ενός συλλόγου- πρότυπο σωστής επιχειρηματικής διαχείρισης: της Bayern Munich.

Εντάξει, εισαγωγή όσον αφορά στο τι σημαίνει Bayern νομίζω είναι περιττό να κάνουμε. 25 πρωταθλήματα, 15 κύπελλα και 6 ευρωπαϊκά τρόπαια (4 εκ των οποίων, Champions League) είναι μόνο κάποιες από τις διακρίσεις της κορυφαίας (τουλάχιστον όσον αφορά την συγκομιδή τίτλων) Γερμανικής ομάδας ποδοσφαίρου με καταγωγή και έδρα τη Βαυαρία.

Βέβαια η προηγούμενη αγωνιστική περίοδος (2010-11) μπορεί να θεωρηθεί σχεδόν αποτυχημένη για τους Βαυαρούς, οι οποίοι έμειναν νωρίς εκτός Champions League και κέρδισαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή την συμμετοχή τους στην φετινή διοργάνωση. Παρόλα αυτά, ο σύλλογος ανακοίνωσε ότι ο οικονομικός ισολογισμός παρέμεινε για 19η συνεχόμενη χρονιά θετικός και επικερδής! Πως μπορεί να συμβαίνει αυτό σε μια ομάδα που διατηρεί στις τάξεις της μερικούς από τους καλύτερους (άρα και πιο ακριβοπληρωμένους) παίκτες στην Ευρώπη (Ribery – Robben)?

Από το 2005 η Bayern παρουσιάζει αύξηση εσόδων της τάξης του 69%, πίσω μόνο από Barcelona (117%) και Ρεάλ Μαδρίτης (74%)  την ώρα που άλλοι σπουδαίοι ευρωπαϊκοί σύλλογοι, ούτε που ονειρεύονται τέτοια νούμερα. Ενδεικτικά η αγγλική Chelsea την ίδια περίοδο παρουσίασε αύξηση εσόδων 13% και η ιταλική Milan μόλις 9%. Η εξήγηση για το φαινόμενο αυτό, δεν είναι δύσκολη. Η Bundesliga, σε αντίθεση με άλλα κορυφαία ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα πιο ισορροπημένο μείγμα εσόδων, το οποίο στηρίζεται σε 3 άξονες: Τηλεοπτικά δικαιώματα, εισιτήρια και διαφημίσεις.


Η Bayern εισπράττει 72 εκ. ευρώ από εισιτήρια και τηλεοπτικά δικαιώματα και κρατηθείτε, 178 εκ.€  από διαφημίσεις (ένδυση της ομάδας, τα ετήσια έσοδα από την νεόκτιστη Allianz Arena και άλλες διαφημιστικές δραστηριότητες) τα περισσότερα από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό σύλλογο. Μιλάμε φυσικά για έσοδα μίας μόνο χρονιάς. Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των εσόδων των Βαυαρών, έπαιξε και η εξαγορά (το 2008) του άλλου 50% της Allianz Arena, ποσοστό που ανήκε στην Μόναχο 1860, έναντι 11 εκ.€.

Το ποσό αυτό ήταν αρκετό για να γλιτώσει η συμπολίτισσα την χρεοκοπία, αλλά επέτρεψε επίσης στην Bayern να μπορεί να εκμεταλλεύεται πλήρως όλα τα έσοδα από το νεόκτιστο γήπεδο (ξεναγήσεις, catering, ονομαστικά δικαιώματα κ.τ.λ.) Έτσι καρπώνεται εξ’ ολοκλήρου 6 εκ.€ ετησίως από την ασφαλιστική εταιρεία, η οποία θα πληρώνει αυτό το ποσό για άλλα 15 χρόνια, ώστε να μπορεί να συνδέει στο διάστημα αυτό, το όνομα της με το γήπεδο!  

Η Deutche Telekom προσφέρει περίπου 25 εκ.€ ετησίως για να διαφημίζεται στην φανέλα της Bayern (2η υψηλότερη χορηγία στην Ευρώπη πίσω μόνο από τα 30εκ.€ που καρπώνεται η Barcelona από το Qatar Foundation) ενώ ο Uli Hoennes, πρόεδρος των Βαυαρών, επιβεβαίωσε ότι ο σύλλογος βρίσκεται σε συζητήσεις για μελλοντική συνεργασία (όσον αφορά τη χορηγία στη φανέλα) με τον ρωσικό γίγαντα Gazprom. Επίσης η αυτοκινητοβιομηχανία Audi αλλά και η εταιρεία ένδυσης Adidas, αποτελούν πλέον μετόχους του συλλόγου, προσφέροντας ετησίως στα ταμεία ένα ποσό που αγγίζει τα 40 εκ.€. Συνολικά οι χορηγοί ξεπερνούν σε αριθμό τους 30,  ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η Bayern είναι και η 1η γερμανική ομάδα που απέκτησε κινέζικο χορηγό (Yingli Solar).

Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς, ότι συνεπικουρούμενη και από την εμπορική και οικονομική δύναμη της Γερμανίας στην Ευρώπη, αποτελεί έναν πραγματικό γίγαντα όσον αφορά τα χορηγικά προγράμματα και την εκμετάλλευση του ονόματος της.

Όσον αφορά τώρα τους μισθούς και τα συμβόλαια που προσφέρονται στους ποδοσφαιριστές και εκεί η πολιτική της κρίνεται επιτυχημένη. Μπορεί το ποσό που δίδεται ετησίως για συμβόλαια, να είναι μακράν το μεγαλύτερο στην Γερμανία, είναι όμως κατά πολύ χαμηλότερο από τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της. Οι μισθοί των γηγενών παικτών είναι, συγκριτικά, χαμηλοί, ενώ όταν χρειάζεται, δεν διστάζει να πληρώνει αδρά, μόνο όμως εφόσον πρόκειται για εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως έκανε στην περίπτωση του Neuer, για τον οποίο οι Βαυαροί δεν δίστασαν να διαθέσουν 22 εκ.€ για την απόκτηση του, ενώ απέμενε μόλις ένας χρόνος στο συμβόλαιο του διεθνή τερματοφύλακα, με την πρώην ομάδα του, την Schalke.

Έμφαση δίνεται και στις ακαδημίες, με την παρουσία (για λογαριασμό των Βαυαρών) των Schweinsteiger, Lahm, Bandstuber και Muller στην ενδεκάδα του τελικού του Champions League πριν δυο χρόνια, αλλά και την πρόσφατη αλματώδη εξέλιξη του Toni Kroos, να αποτελούν σημαντικές αποδείξεις της σωστής δουλειάς που γίνεται στο Μόναχο.

Παραδόξως όμως, η Bayern έχει και χρέη και αυτά αφορούν στην εξόφληση των εμπλεκόμενων στην κατασκευή του νέου γηπέδου, η οποία πάντως δεν θα αργήσει να τελειώσει. «Τότε η Bayern θα γίνει ο πιο πλούσιος σύλλογος στον κόσμο, ενώ θα μπορούμε να διαθέτουμε άλλα 30 εκ.€ ετησίως για μεταγραφές» λέει σήμερα ο Hoennes.  Έχει κανείς την διάθεση να τον αμφισβητήσει? 

Αρωγός στην συγκέντρωση των οικονομικών στοιχείων που παραθέτω στο άρθρο , ήταν για ακόμη μια φορά , το swiss ramble.

4 σχόλια:

  1. καλησπέρα, είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι το blog σου, και μάλλον βγήκα χαμένος από αυτή την καθυστέρηση μου. Γιατί βρέθηκα μπροστά σε ένα από τα καλύτερα αθλητικά blog που έχω δει...Καλή συνέχεια, που είμαι σίγουρος πως θα την έχει-το blog, θα την έχεις-σε προσωπικό επίπεδο.

    Χαιρετώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Pidrosis σε ευχαριστώ από καρδιάς..

    Scrooge χαίρομαι που ένας φίλος της Bayern βρήκε ενδιαφέρον αυτό το κείμενο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή